onsdag 18. mai 2011

Fysak


Søndag formiddag tuslet jeg bort til Fysak for å skate med pic-skates for første gang i år. (For dem som ikke vet hva Fysak er, så er det en aktivitetshall på Slettebakken i Bergen. Her finnes bl.a. skatepark, hoppemadrasser, gymsal for inline-skating, bordtennis m.m.).


Som alltid har jeg med meg altfor mye stæsj, og la følgelig beslag på hele benken inne i garderoben.. ;)


Det var veldig uvant å skate med pics`ene. Dem kan si hva dem vil. Kunstløp-rollerblades eller ikke, det er alltid frykelig rart å bytte fra skøytejern til roller-hjul. Ikke at jeg har skatet så mye på pics`ene før da, så noe av forklaringen ligger antageligvis der. Støvlene er ennå langt i fra gått inn; det er så og si ikke en eneste "crease" på støvlene, så første steget blir å gå dem inn såpass at jeg ikke føler meg som rene Frankenstein på hjul! Til nå har jeg bare skatet ute på ruglete asfalt eller kornete, hard betong, så det var en stor fornøyelse å kunne kjenne det fine og jevne parkettgulvet under hjulene! =)

Men til min store skuffelse var gymsalen veldig liten. =( Det var bare noen få skate-fraspark, og så var man over i andre enden. Bedre ble det ikke av at det tidvis var en del små unger som skulle spille ping pong, og satte ping pong bordet midt på gulvet, istedenfor å ha det stående litt ute på ene siden, så det ble plass til oss andre (rollere) også. Rackerter og ping pong baller florerte vegg i mellom, og lå tilslutt strødd utover hele gulvet da småtassene var ferdig. Greit nok at hallen er til for alle, men foreldrene burde da lære opp ungene til å utvise litt hensyn! Å skate i fart og plutselig stumpe over en ping pong rackert, er definitivt ikke den beste opplevelsen! ;) Pga ivrige ping pong spillere, ble det bare litt småskating og et par off ice jumps etterpå, før jeg pakket snipesekken og dro litt småfrustrert hjemover igjen.

Fysak er et utrolig bra tilbud for uorganisert idrett generelt, og er antageligvis Bergens holy grail når det kommer til skatebordere, og pro/aggressive. Men for Pic`skatere og vanlige rollere er det i beste fall et halvgodt tilbud. Skal man virkelig ha utbytte av pic`skating, roller og inline-skating, må man ha en mye større gymsal eller hall til disposisjon (helst på størrelse med skateparken eller en vanlig idrettshall), som iallfall tidvis brukes utelukkende til rollerskating (omtrent som vanlige rollerskating rinks man finner bl.a. i England og USA).

Til tross for at Fysak er den eneste hallen i bergensområdet som tilbyr rollerskating på parkettgulv innendørs (her har idrettshallene i Bergen Kommune ufattelig mye å lære!), har gymsal-rommet desverre et altfor lite areal til å fungere som ordentlig roller-rink. Funksjonaliteten synker nærmest ned til null, når andre aktiviteter foregår samtidig i det samme rommet.

Fysak er et veldig bra tilbud generelt. Men rent pic`skatewize, sitter jeg igjen med en lunken, moderat begeistring.

Ingen kommentarer: