mandag 6. februar 2012

First Aid Kit for Kunstløpere


Ut i fra egne erfaringer, vil jeg påstå at alle skøyte-glade kunstløpere vil ha stor nytte av å til enhver tid ha et lite first aid kit i bakhånd! =)

First aid kit for figure skaters..

Konkurranse-skøyter er svært mye stivere enn "vanlige g-sport" kunstløpskøyter, og tærer derfor mye mer på føttene. Er man føre var og flink til å forebygge, er det faktisk sjelden at man får irritert hud og friksjons-sår.

Noen ganger klarer man likevel ikke å unngå gnagsår og irritasjon; Som oftest etter maaange timers sammenhengende utendørs skating, i litt fuktig luft, gjerne med litt for grove bommulls-sokker innerst (rene dødssynden! FYY!), med splitter nye skøyter som ikke er "gått inn", og utilstrekkelig bruk av bunga og sportsteip. Da ender det ofte slik..:


Jeg har tilbakelagt mange timer på isen, hvor irritasjoner og svære gnagsår på føttene har ødelagt skøyte-dagen og gjort at jeg brått har måtte avslutte skatingen 3 timer tidligere enn planlagt, og der påfølgende (sårt etterlengtede) skøyte-dager har blitt avlyst og utsatt pga vonde kjøttsår på beina. Etter altfor mange slike kjiipe episoder, har jeg har tatt lærdom av alle vannblemmene.

Nå drar jeg aldri på isen uten det lille first aid kittet mitt..:

F A Kittet med det rare i..:

Nyttige ting for små og store isprinsesser..:

Saks, diverse plaster (bl.a. rosa, søte Hello Kitty plaste, hihi), gnagsårplaster (gnagsårstiften min har jeg desverre mistet), Paracet og Ibux (veldig leit når man får hodepine midt i treningen!), sportstape, skøytetape, skøyte-lisser (utrolig kjiipt hvis skøyte-lissene ryker, og man ikke har i reserve!), hårstrikk (de ryker jo med jevne mellomrom), q-tips (veldig greit om man vil grov-rense sår, eller fikse litt på sminken), og småmynter (alltid greit å ha, om man har glemt inngangspenger, eller vil kjøpe seg en kopp rykende varm jukse-kakao etter trening). ;) I tillegg har jeg et annet kit (i en litt annen kategori, hehe), men det får jeg heller vise i et annet innlegg.. ;)

Når jeg først får gnagsår, går det store mengder plaster, gnagsårplaster og sportstape (har akkurat kjøpt meg en ny rull). :

En nødvendighet i skøyte-bagen. =)

Som oftest får jeg (heldigvis!) ikke bruk for kittet, men det er utrolig kjekt å ha den ene gangen man virkelig får bruk for det! Det er litt greit å vite at skulle jeg trenge noe, ligger det klart i skøytebagen. Jeg slipper å ødelegge skøyte-dagen bare fordi jeg mangler skøyte-lisser eller gnagsårplaster. Det lille kittet mitt har reddet mang en skøyte-dag, både for meg og andre, både kjente og ukjente. Det er alltid en skøyte-venn som plutselig mangler en hårstrikk eller har hodepine og ikke har med seg Paracet. Det er alltid noen fremmende, tilfeldig besøkende på isen som ikke har med seg plaster og ungen deres sitter der og gråter fordi det svir sånn på foten. Da er det kjekt å kunne komme til unnsetning. =)

Selv er det nok dette kittet jeg bruker aller mest..:
A figure skater`s best friend..

Bunga Gelene er bare helt geniale!! Jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten dem! <3 De er helt super til å forebygge irritasjon og gnagsår, og god beskyttelse når skaden først har oppstått! =)

Bruker for det meste ankel sleeves..:


..og gel discs..:

Bunga makes my feet very happy!! =D


Hva er i ditt skøyte-kitt..??

<3

Ingen kommentarer: